سئو روشی استراتژیک برای افزایش بازدید از وبسایت است. هرچه وبسایت در جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو قرار گیرد، بیشتر در معرض دید مردم قرار خواهد گرفت. موتورهای جستجو هوشمند هستند اما باوجوداینکه همواره در تلاش برای بهبود تکنولوژی خود جهت یافتن وبسایتها و ارائه نتایج بهتر به کاربران هستند، همچنان به کمک احتیاج دارند و یک سئو خوب میتواند کمک شایانی به موتورهای جستوجو کند. به دلیل فضای رقابتی اینترنت، برای موفق شدن و بیشتر دیده شدن نیاز به انجام سئو داریم. در مرحله اول، انتخاب URL یا نام دامنه یا آدرس وب سایت مناسب میتواند به مردم کمک کند که راحتتر شما را پیدا کنند؛ بهعنوانمثال یک URL خوب باید کمتر از ۲۵۵ کاراکتر داشته باشد. در این قسمت درباره راهکارهای لازم جهت بهینهسازی صفحات وبسایت صحبت میکنیم.
پیشنهادهای مطرحشده در زیر را رعایت کنید و شاهد بالا رفتن رتبه وبسایتتان در موتورهای جستجو باشید.
مهمترین نکتهای که برای بهبود سئو باید رعایت کنید، تولید محتوای باکیفیت و مرتبط است و هیچ راهکار دیگری نمیتواند جایگزین آن شود؛ زیرا محتوای مناسب تولیدشده برای مخاطبان هدف باعث افزایش ترافیک وبسایت و درنتیجه بهبود اعتبار وبسایت شما خواهد شد. یک وبسایت با محتوای عالی با یا بدون سئو میتواند عملکرد خوبی داشته باشد، اما یک وبسایت با محتوای ضعیف حتی با کمک سئو نیز نمیتواند موفق عمل کند. فقط به یاد داشته باشید که محتوای وبسایت شما باید برای استفاده مردم تولید و منتشر شود و درنتیجه باید طبیعی به نظر بیاید؛ بهعنوانمثال، درصورتیکه محتوای شما پر از کلمات کلیدی باشد، گوگل با خواندن متن شما متوجه غیرطبیعی بودن محتوای وبسایت خواهد شد و رتبهبندی شما کاهش خواهد یافت.
محتوای اصیل (مقالات، متن، عکس، ویدئو، سخنرانی، اینفوگرافیک و …) – هیچ کپی یا بازنویسی از محتواهای از پیش موجود وجود نداشته باشد.
محتوایی که برای اولین بار در وبسایت شما منتشر میشود – حتی اگر این محتوا متعلق به خود شما باشد، اما قبلاً آن را در وبسایت دیگری منتشر کردهاید، دیگر مناسب وبسایت شما نخواهد بود. بازنویسی مقالات از وبسایتهای دیگر نهتنها نقض قانون کپیرایت است بلکه باعث ایجاد محتوای تکراری میشود که باعث از بین رفتن اعتبار و رتبهبندی وبسایت شما خواهد شد. در صورت وجود محتوای تکراری در وبسایتتان، با استفاده از ابزارهایی نظیر CopyScape، SiteLiner و Screaming Frog از آن مطلع شوید و در جهت رفع آن محتوا اقدام کنید.
محتوایی که شامل متن باشد – سعی کنید علاوه بر محتوای غیرمتنی از محتوای متنی در کنار آن نیز استفاده کنید. بهعنوانمثال؛ اگر ویدئو یا تصویری منتشر میکنید، یک توضیح متنی در کنار آن اضافه کنید.
محتوایی که برای کاربر مفید باشد – هیچ محتوایی را بدون هدف خاصی منتشر نکنید. پیش از انتشار هر محتوایی از ارزشمند و مفید بودن آن برای مخاطب هدف، اطمینان حاصل کنید.
محتوایی که بهخوبی در مورد آن تحقیق شده باشد – کاربران تمایلی به خواندن پستهایی که سریع آماده شدهاند ندارند.
همچنین، همانطور که کاربران نسبت به محتوا حساس هستند، جستجوگرها نیز این حساسیت را دارند؛ درنتیجه محتوای وبسایت باید بهطور منظم بهروزرسانی شود. نظم در انتشار محتوا یکی از پارامترهای مهم در تصمیمگیری موتورهای جستوجو است.
کلیدواژهها عباراتی هستند که کاربران هنگام جستجوی یک کسبوکار در گوگل یا سایر جستجوگرها تایپ میکنند. بدون در نظر گرفتن کلیدواژهها و تحقیق در این زمینه، هر کمپین سئویی با شکست مواجه میشود. این تکنیک نیز یکی از مهمترین تکنیکهای بهبود سئو است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب به این فکر کنید که افراد بهصورت آنلاین چگونه محصولات یا خدمات ارائهشده توسط شما را جستجو میکنند. عبارات کلیدی مناسب برای هر صفحه وبسایت را شناسایی کنید و آن عبارت را در چندین بار در صفحه موردنظر تکرار کنید؛ بهعنوانمثال یک یا دو بار در پاراگرافهای ابتدا و پایان و همچنین دو تا چهار بار در قسمتهای دیگر محتوای مطلب. از کلمات کلیدی میتوان در تیترها، لینک صفحات مختلف وبسایت و حتی در آدرس URL استفاده کرد.
برای برجسته کردن عبارات کلیدی از روشهایی نظیر بولد کردن، ایتالیک کردن، تگ کردن و سایر روشهای تأکیدی استفاده کنید، اما بیشازحد لازم این کار را انجام ندهید. سعی کنید کلیدواژههای انتخابی در صورت امکان مخصوص به کسبوکار شما باشد، اما در نظر داشته باشید که انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای هر قطعه متنی که منتشر میکنید بسیار مهمتر از انتخاب عبارات خاص است.
هرگز خوب نوشتن را فدای بهبود سئو نکنید؛ زیرا بهترین صفحات نه برای قرار گرفتن در صفحات جستجو بلکه برای استفاده کاربران نوشته شدهاند. اگر به دلیل بهینهسازی وبسایت برای سئو، جملهای غیرطبیعی به نظر میآید، آن را تغییر دهید؛ زیرا علاوه بر اینکه باعث کاهش رتبه شما میشود، خوانندگان نیز در خواندن و فهمیدن مطلب دچار مشکل میشوند و درنتیجه از اعتبار وبسایت شما کاسته خواهد شد. به بیان سادهتر، هر تغییری که باعث آسودگی کاربران شود، شما را نیز در جایگاه بالاتری در موتورهای جستجو قرار خواهد داد. در آخر به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدای کمپین سئو، دستیابی به رتبههای بالا در موتورهای جستجو به دلیل رقابت زیاد افرادی که در طولانیمدت در این زمینه فعالیت داشتهاند سخت و زمانبر است.
برای پیدا کردن کلیدواژههای مناسب مراحل زیر را طی کنید:
ساختار وبسایت شما در تعیین اهداف هر صفحه توسط موتورهای جستجو نقش مهمی دارد. لینکهای داخلی به کاربران کمک میکند بین صفحات در وبسایت حرکت کنند و این مورد برای بهبود سئو بسیار خوب است. موتورهای جستجو نیز مانند کاربران بر روی لینکها کلیک میکنند و میتوانند به صفحات مختلف مانند “تماس با ما”، “فروشگاه آنلاین” و یا هر صفحه دیگری منتقل شوند. هر وبسایتی دارای صفحات مهمتری نسبت به سایر صفحات آن است. لینکهای داخلی یکی از راههای اشاره به مهمترین صفحات وبسایت است و همچنین راهی برای افزایش تعداد کاربرانی است که از وبسایت شما دیدن میکنند؛ زیرا کاربرانی که یک پست را میخوانند تمایل بیشتری به کلیک روی لینک ادامه مطلب دارند. درنتیجه علاوه بر زمان سپریشده در وبسایت، تعداد صفحاتی که توسط کاربران بازدید میشود نیز افزایش مییابد. در هر صفحه مخصوصاً در قسمت اصلی، تعدادی لینک داخلی به کار ببرید.
عنوان و شرح دو مورد از مهمترین معیارهایی است که گوگل بر اساس آنها وبسایت شما را رتبهبندی میکند. پس از مشاهده URL توسط کاربران، آنها شاهد عناوین و توصیفات وبسایت شما که اصطلاحاً متا تگ نام دارند، خواهند بود. متا تگ (Meta Tag) درواقع همان عنوان و شرح ارائهشده در زیر لینک وبسایت در صفحه جستجو است. به همین دلیل در نظر گرفتن عنوان و توضیحات منحصربهفرد، فرمت مناسب و بهکارگیری تصاویر برای هر صفحه وبسایت برای بهبود سئو بسیار ضروری است.
عنوان، همان جملات کوتاهی است که با حرکت موس بر روی آن برجسته میشود و به کاربر و موتورهای جستجو در فهم آنچه در صفحه وبسایت وجود دارد، کمک میکند.
توضیحات همان عباراتی است که بهصورت کوتاه در زیر لینک ارائهشده تا کاربران با خواندن آن متوجه شوند که وبسایت شما در مورد چیست و تصمیم بگیرند که آن را بررسی کنند. توضیحات در صفحه جستجو مشاهده میشود، برای هر صفحه منحصربهفرد است و باید حداکثر ۱۵۰ کاراکتر داشته باشد.
فرمت: علاوه بر موارد فوق، فرمت صفحات وبسایت نیز باید رعایت شود؛ یعنی هر صفحه نیاز بهعنوان (h1) و زیر عنوان (h2) دارد. قسمتهای مهم باید بولد یا ایتالیک شود. اندازه فونت نوشتهها باید حداقل ۱۲ پیکسل باشد. برای جلوگیری از طولانی شدن نوشتهها و خوانایی بهتر، متن باید به پاراگرافهای کوتاه که هرکدام حداکثر ۴ الی ۵ خط دارند، تقسیم شود.
تصاویر: استفاده از تصاویر برای ارائه اهداف نوشته نیز مهم هستند، اما نباید آنقدر زیاد استفاده شوند که سرعت بارگذاری صفحه وبسایت کاهش یابد. حتماً از تصویرهای خود استفاده کنید و در صورت استفاده از تصاویر سایر وبسایتها، به منبع ارجاع دهید. هرچه حجم عکسهای استفادهشده کمتر باشد، صفحه سریعتر بارگذاری میشود. درصورتیکه تعداد زیادی تصویر در صفحه دارید، از یک شبکه تحویل محتوا استفاده کنید.
دستهبندی: برای کمک به کاربران و موتورهای جستجو برای پیدا کردن هرچه سریعتر آنچه میخواهند، مطالب خود را بخشبندی کنید.
سرعت بالای بارگذاری وبسایت علاوه بر یکی از عوامل رتبهبندی موتورهای جستجو، بر نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری نیز تأثیر میگذارد. طبق گفته آمازون، افزایش تنها یک ثانیه در سرعت بارگذاری صفحات وبسایت باعث ۱٫۶ میلیارد دلار ضرر به یک شرکت شد. همچنین تحقیقات ثابت کرده است د صورتی که سرعت بارگذاری صفحات بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، ۴۰ درصد از بازدیدکنندگان صفحه را ترک خواهند کرد. بااینوجود، هنوز تعدادی از صاحبان کسبوکار برای بهبود آن تلاشی نمیکنند. با استفاده از ابزار Pingdom، سرعت بارگذاری وبسایت خود را اندازهگیری کنید و با استفاده از نتایج بهدستآمده از آن، تصاویر یا کدهایی که باعث تأخیر در بارگذاری میشوند را بهینه کنید.
به دلیل اینکه کیفیت و کمیت لینکهای ورودی تأثیر قابلتوجهی در رتبهبندی وبسایت دارد، بسیاری از صاحبان کسبوکار اقدام به خرید یا فروش لینکها میکنند؛ درحالیکه این کار خلاف قوانین وبسایت گوگل است. همچنین موتورهای جستجو بهراحتی میتوانند لینکهای مشکوک، دستکاریشده و غیرطبیعی را شناسایی کنند و درنتیجه استفاده از لینکهای خریداریشده، باعث کاهش رتبه در موتورهای جستجو میشود. به همین دلیل پیشنهاد میشود بهجای صرف هزینه برای خرید لینک، زمان و هزینه خود را صرف تولید و انتشار لینک محتوای جذاب و نشان دادن شایستگیهای خود کنید.
به دلیل اینکه گوگل نمیتواند تصاویر، ویدئوها و بهطور کلی محتوای بصری را بخواند و درک کند که چه چیزی در گرافیک یا عکس مطرح شده است، باید از alt text (متنی که بهصورت جایگزین برای تصاویر و ویدئوها نوشته میشود) برای توصیف تصویر یا ویدئو استفاده کرد. این توضیح مختصر بهترین موقعیت برای به کار بردن کلمات کلیدی و نام بردن از برند شماست.
اگر شما صاحب یک کسب و کار محلی هستید، اطلاعات تماس و آدرس را در وبسایت خود قرار دهید. با توجه به منطقه جغرافیایی، این کار به جستجوگرها کمک میکند تا شما را به مشتریان بالقوه معرفی کند. حتی اگر کسبوکار شما مکان خاصی نداشته باشد، قرار دادن اطلاعات تماس در هر صفحه وبسایت باعث اعتبار در گوگل و قرار گرفتن در رتبه بالاتر میشود و درنتیجه مشتریان راحتتر به شما دسترسی پیدا خواهند کرد.
دنیای سئو پیچیده است، اما اکثر مردم بهراحتی مفاهیم آن را درک میکنند و حتی دانستن مقدار کمی اطلاعات در این زمینه میتواند درنتیجه بسیار تأثیرگذار باشد. آموزش رایگان سئو در وبسایتهای مختلف وجود دارد.
بسته به محدودیت زمانی شما، تمایل شما به یادگیری و پیچیدگی وبسایتتان ممکن است نیاز به متخصص سئو داشته باشید.
سئو علاوه بر تخصص، نیاز به ابزار نیز دارد. بعضی از ابزارها رایگان و برخی دیگر بهصورت پولی هستند. برای اجرای سئو به ابزارهایی با عملکردهای مختلف نیاز داریم. این عملکردها را میتوان به شش مورد تقسیم کرد: ۱- کلیدواژهها، ۲- رتبهبندی، ۳- محتوا، ۴- ساخت لینک، ۵- حذف لینک، ۶- سئو تکنیکی
ابزارهای زیادی برای انجام هر یک از عملکردهای بالا وجود دارد. تعدادی از ابزار انجام سئو در زیر ذکر شده است:
یک- Google Trends، Ubersuggest، Term Explorer، SEMrush
این ابزارها برای جستجوی کلیدواژه است. شما میتوانید از طریق مشاهده و مقایسه نتایج حاصل از این ابزارها، بهترین کلیدواژهها را پیدا کنید.
دو- BROWSEO
با استفاده از این ابزار میتوانید متوجه شوید که چه چیزی نیاز به اصلاح دارد تا نتیجه بهتری از سئو حاصل شود. تنها کافی است آدرس URL وبسایت خود را وارد کنید.
سه- Screaming Frog
این ابزار وبسایت شما را دنبال میکند و مشکلات مربوط به لینکهای خراب، فایلهای با حجم زیاد، مطالب تکراری و … را پیدا میکند و با استفاده از نتایج این جستجو میتوان سئو را بهبود بخشید.
چهار- GTmetrix
این ابزار سرعت بارگذاری صفحات وبسایت شما را اندازهگیری میکند و راههایی برای بهبود سرعت آن ارائه میدهد. فقط کافی است آدرس URL وبسایت خود را وارد کنید.
پنج- Rank Checker، Google Search Console، Authority Labs
این ابزارها به شما کمک میکند که محل حضور وبسایت خود در موتورهای جستجو را ببینید و در صورت نیاز آن را بهبود بخشید. با استفاده از این ابزارها همیشه میدانید که کجا قرار دارید.
شش- Responsive Design Test
این ابزار به شما کمک میکند که وبسایتی طراحی کنید که برای دستگاههای مختلف مناسب باشد و نیازی به طراحی چندین وبسایت برای دستگاههای مختلف نیست.
هفت- Check My Links
این ابزار به شما کمک میکند تنها از طریق کلیک بر روی یک دکمه، فوراً لینکهای خراب را وبسایت خود را پیدا کنید.
هشت- DIBZ، LinkMiner Plugin، Buzzstream
این ابزارها به شما برای ایجاد لینک کمک میکند. تنها کافی است نوع لینکی که میخواهید را وارد کنید.
در واقع فرایند بهینه سازی اپلیکیشن های موبایل بهمنظور قرار گرفتن در جایگاه بالاتر نتایج جستجو در مارکت و درنتیجه بیشتر دیده شدن اپلیکیشن است. ASO از لحاظ هدف، به فرایند سئو شباهت بسیاری دارد؛ هدف اصلی از انجام فرایند ASO، هدایت افراد به صفحه معرفی اپلیکیشن یعنی افزایش ترافیک و در نهایت دانلود آن اپلیکیشن است. با توجه به وجود بیش از ۲٫۵ میلیون اپلیکیشن موبایل در مارکتهای اصلی اپلیکیشن، این فرایند باید یکی از مهمترین دغدغههای توسعهدهندگان باشد؛ زیرا بهطور تقریبی ۶۵% از افراد اپلیکیشن موردنظر خود را از طریق جستجو در مارکتهای اصلی مییابند و این آمار، ضرورت انجام فرایند ASO را کاملاً مشخص میکند.
باید توجه داشته باشید که این فرایند پیچیده و زمانبر است، اما نتایج چشمگیری را به همراه دارد. هرچه یک اپلیکیشن بیشتر دانلود شود، در رتبه بالاتری در مارکت قرار خواهد گرفت. بهمنظور دستیابی به رتبهبندی بالا، محبوبیت بیشتر و نهایتاً درآمد بیشتر باید عوامل و فاکتورهای تأثیرگذار بر ASO را شناسایی و بهطور کامل به آنها عمل کنید.
ترندیکس به شما کمک میکند رتبه اپلیکیشن خود در کافه بازار و گوگلپلی را بهبود بخشید و زیر و بم تبلیغات رقبای خود را تحلیل کنید.
برخی از عوامل تأثیرگذار در فرایند بهینهسازی اپلیکیشنهای موبایل در زیر توضیح داده میشوند:
اگر قصد راهاندازی یک اپلیکیشن جدید را دارید، باید نام مناسبی برای آن پیدا کنید؛ یک عنوان خوب در رتبهبندی اپلیکیشن تأثیر قابلتوجهی دارد. این عنوان باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
کوتاه باشد؛ بازدیدکننده باید بدون نیاز به کلیک بر روی اپلیکیشن، بتواند نام کامل آن را هنگام جستجو مشاهده کند. برای اپلیکیشنهای iOS، شرکت Apple پیشنهاد میکند که برای ارائه عنوان به بهترین شکل ممکن، تعداد کاراکترها کمتر از ۲۳ باشد. برای اپلیکیشنهای اندرویدی یک محدودیت ۳۰ کاراکتری برای عنوان اپلیکیشن وجود دارد.
خاص و خلاقانه باشد؛ انتخاب عنوان مشابه به عناوینی که سایرین در بازار اپلیکیشن استفاده میکنند، ایده خوبی نیست. عنوان اپلیکیشن باید منحصربهفرد باشد و با این کار، از گمشدن اپلیکیشن خود در میان اپلیکیشنهای با نامهای مشابه در صفحه نتایج جلوگیری میشود.
ساده و ماندگار باشد؛ عنوان اپلیکیشن باید بهراحتی به در حافظه بماند و بهراحتی نوشته شود
نشاندهنده ویژگیهای اپلیکیشن باشد؛ نام اپلیکیشن شما باید دربردارنده ویژگیها و کاربرهای اپلیکیشن شما باشد.
از کاراکترهای عجیب مانند علائم و نشانههای خاص استفاده نکنید.
از کلمات کلیدی در عنوان اپلیکیشن خود استفاده کنید. طبق تحقیقات انجام شده این ترفند بهطور متوسط باعث ۱۰٫۳% بهبود رتبه شما در رتبهبندی نتایج جستجو میشود.
به این نکته توجه داشته باشید که اگر اپلیکیشنی را قبلاً منتشر کردهاید، تغییر نام آن ایده خوبی نیست. با این کار، ممکن است تعدادی از دانلودهای بالقوه خود توسط افرادی که نام اپلیکیشن شما را شنیدهاند، توضیح آن را خواندهاند یا پستی در مورد اپلیکیشن شما در شبکههای اجتماعی دیدهاند را از دست بدهید و پس از تغییر نام، ممکن است اپلیکیشن شما را پیدا نکنند.
انتخاب، ردیابی، تجزیهوتحلیل کلمات کلیدی مرتبط و پرکاربرد، کاری زمانبر است. انتخاب و بهینهسازی کلمات کلیدی ترکیبی از هنر و دانش است؛ زیرا به خلاقیت همراه با آنالیز تکنیکی نیاز دارد. در ابتدا تمام کلماتی که به نظرتان مناسب است را یادداشت کنید. برای این کار از گوگل، توئیتر و … استفاده کنید. اپلیکیشنهای موفق مشابه را جستجو کنید و از نرمافزارهایی برای پیگیری کلیدواژههای رقبای خود استفاده کنید. کلمات کلیدی آنها را بررسی کرده و از آنها ایده بگیرید.
ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با اپلیکیشن خود را پیدا کنید در غیر این صورت هنگامیکه مردم کلمهای را جستجو کنند و با یک اپلیکیشن نامربوط روبرو شوند، باعث آزار آنها میشوید.
کلیدواژههایی را انتخاب کنید که مردم جستجو میکنند. میزان این جستجو و ترافیک نباید آنقدر زیاد باشد که دستیابی به آن دشوار یا غیرممکن باشد و از طرف دیگر میزان این ترافیک نباید خیلی کم باشد بهطوریکه تعداد افرادی که آن کلمهها را جستجو میکنند، بسیار اندک باشد.
کلمات کلیدی با کمترین رقابت را پیدا کنید و اپلیکیشن خود را در رتبه بالاتری قرار دهید. بهطورقطع، قرار گرفتن در ۱۰ رتبه اول یک جستجوی متوسط بهتر از قرار گرفتن در ۲۰۰ رتبه اول یک جستجوی میلیونی است.
محل قرارگیری کلمات کلیدی نیز بسیار مهم است. کلمات کلیدی در فضاهای مختلف اپلیکیشن مانند عنوان و توضیحات استفاده میشود که در ادامه بهصورت جداگانه برای هر دو سیستم اندروید و iOS توضیح داده میشود:
عنوان: یک ابزار قوی برای رتبهبندی که شامل بعضی کلمات کلیدی اصلی و نام برند است و حداکثر میتواند ۵۰ کاراکتر داشته باشد.
شرح مختصر: برای نوشتن یک توصیف مختصر و جذاب در مورد ویژگیها و کاربرهای اپلیکیشن حداکثر میتوانید از ۸۰ کاراکتر استفاده کنید.
توضیحات: در این قسمت برای توصیف جذاب و ساختاریافته اپلیکیشن خود میتوانید از حداکثر تعداد کاراکتر یعنی ۴۰۰۰ کاراکتر استفاده کنید. کلمات کلیدی خود را چندین بار تکرار کنید و به پنج خط اول و آخر متن توضیحات توجه بیشتری داشته باشید چرا که از اهمیت بیشتری در رتبهبندی برخوردارند.
نام توسعهدهنده: میتواند شامل کلیدواژهها باشد.
نام اپلیکیشن: در فضای نام اپلیکیشن میتوانید علاوه بر نام برند، برخی کلیدواژهها را نیز وارد کنید.
فضای کلمات کلیدی: دارای محدودیت ۱۰۰ کاراکتر است، بنابراین بهصورت بهینه و هوشمندانه از عبارات استفاده کنید، اعداد را صورت ۱،۲،۳… بنویسید، بین کلمات فاصله نگذارید و اگر از حالت مفرد استفاده کردهاید، از حالت جمع در عبارات و کلمات استفاده نکنید.
نام توسعهدهنده: مانند سیستم اندروید، میتوانید چند کلمه کلیدی در این قسمت اضافه کنید.
زیرنویس: در iOS 11، پس از نام اپلیکیشن، یک فضا با محدودیت حداکثر ۳۰ کاراکتری برای تأکید بر ایده و هدف اپلیکیشن قرار دارد که با ذکر چند کلیدواژه در این قسمت بر رتبهبندی جستجو تأثیر میگذارد.
متن تبلیغاتی: در iOS 11، یک فضا با محدودیت ۱۷۰ کاراکتر در قسمت بالای اپلیکیشن نمایش داده میشود که قابلیت تغییر را دارد؛ درحالیکه توضیحات تا زمان آپدیت بعدی اپلیکیشن ثابت باقی میماند.
به دلیل وجود تعداد زیادی اپلیکیشن در مارکتها، قرار دادن اپلیکیشنها در دستهبندیهای مناسب، علاوه بر اینکه به کاربران کمک میکند تا اپلیکیشن موردنظرشان را بهراحتی پیدا کنند، احتمال دانلود اپلیکیشن را نیز افزایش میدهد. با قرار دادن اپلیکیشن خود در دستهای که کمترین رقابت را داشته باشد، احتمال موفقیت شما افزایش خواهد یافت.
آیکون اپلیکیشن همانند عنوان آن، اولین چیزی است که به مردم نمایش داده میشود. با توجه به حضور اپلیکیشنهای بسیار زیاد، چشمگیر بودن اولین قدم در راه موفقیت در این زمینه است. بسیاری از کاربران برای تصمیمگیری و انتخاب آسان اپلیکیشن از میان گزینههای زیاد، آیکون اپلیکیشن را معیار انتخاب خود قرار میدهند. داشتن یک آیکون خوب برای اپلیکیشن، احتمال دانلود آن را افزایش میدهد. درنتیجه شما بهراحتی میتوانید از طریق طراحی باکیفیت و خلاقانه آیکون، توجه کاربران را جذب کنید. آیکون اپلیکیشن بهطور مستقیم بر رتبهبندی تأثیر نمیگذارد اما ازآنجاییکه یک آیکون خوب مردم را تشویق به دانلود اپلیکیشن میکنند، نرخ دانلود آن افزایش یافته و در مارکتهای اپلیکیشن در رتبه بهتری قرار خواهد گرفت. سعی کنید که از نرمافزارهای تولید آیکون استفاده نکنید و خودتان آن را طراحی کنید. برای طراحی آیکون نکات زیر را در نظر داشته باشید:
واضح باشد؛ برای طراحی آیکون اپلیکیشن خود بر روی ویژگی و کاربرد اصلی آن تمرکز کنید و المانی را انتخاب کنید که اپلیکیشن شما را به بهترین وجه ممکن توضیح میدهد.
از تصاویر کلی استفاده کنید؛ بهعنوانمثال اگر اپلیکیشن شما مربوط به پست است، بهجای استفاده از یک کامیون یا صندوق پست باید تنها از تصویر یک نامه استفاده کنید.
از متن در آیکون استفاده نکنید. اندازه آیکون بسیار کوچک است و متن روی آن دیده نمیشود. همچنین، یک تصویر بهاندازه هزاران کلمه، مفهوم را منتقل میکند.
ساده باشد؛ از یک تصویر کلی و جهانی بر روی زمینه ترجیحاً تکرنگ استفاده کنید. از ویژگی سهبعدی و دیگر افکتها استفاده نکنید.
از مفاهیم، کاربردها و کنتراست رنگها آگاهی داشته باشید. هر رنگ ممکن است در مناطق مختلف معنی متفاوتی داشته باشد درنتیجه به این نکته توجه داشته باشید که آیکونها و رنگها را بومیسازی کنید؛ اما بهطورکلی بعضی رنگها در سراسر جهان معنای یکسانی دارند:
قرمز: این رنگ نشاندهنده انرژی، فوریت و هیجان است و کمی ترسناک است و ممکن است در تبلیغات اثر منفی داشته باشد.
آبی: این رنگ قابلاعتماد و امن است و معمولاً برای بانکها استفاده میشود.
سبز: این رنگ بسیار آرامشبخش، همراه با آسودگی، مناسب برای پردازش توسط چشم و متناسب با سلامتی و تندرستی است.
ارائه یک توضیح هوشمندانه در مورد اپلیکیشن بهترین فرصت برای بهینهسازی ASO است. چند جمله اول توضیحات شما بسیار مهم است درنتیجه در انتخاب عبارات آن دقت کنید. توضیحات اپلیکیشن باید دارای خصوصیاتی ازجمله موارد زیر باشد:
توضیحات ارائهشده جذاب باشند؛ این توضیحات باید بتوانند نظر کاربران را به خود جلب کنند و آنها را به دانلود آن ترغیب کنند.
توضیحات، اپلیکیشن را بهصورت واضح، ساده و به بهترین روش ممکن توضیح دهند. در این توضیحات نباید از اصطلاحات سخت و پیچیده استفاده کرد و بهدوراز هرگونه ابهامی باشد.
توضیحات باید شامل فهرستی از ویژگیها و کاربردهای مثبت و مفید اپلیکیشن شما باشند.
توضیحات باید شامل اطلاعاتی در مورد شما بهعنوان تولیدکننده و هدفتان از ایجاد این برنامه باشد.
اگر صاحب اپلیکیشن موفق دیگری در مارکت هستید، برای کسب اعتبار، حتماً این موضوع را در توضیحات ارائه دهید.
متن توضیحات، مشکلات املایی و گرامری نداشته باشد.
توضیحات باید حقایق را بیان کند. بلافاصله بعد از دانلود اپلیکیشن، حقیقت آشکار میشود، درنتیجه بههیچعنوان دروغ نگویید.
توضیحات باید مختصر و مفید باشد و از اضافه گویی در این مورد پرهیز کنید.
علاوه بر ارتقای رتبهبندی، باید پشتیبانیهای بیشتری در اختیار مشتریانی که دانلود میکنند بگذارید و از این طریق، رتبهبندی خود را بهطور غیرمستقیم بهبود بخشید. بعضی عوامل در مارکت اپلیکیشنها وجود دارند که بر الگوریتم رتبهبندی و ASO تأثیر میگذارند اما بهسختی توسط شما کنترل میشود مانند: تعداد کل دانلودها، رتبهبندی و نظرات کاربران؛ اما از طریق رعایت نکات زیر میتوانید این عوامل و نهایتاً رتبهبندی را بهبود بخشید:
به یاد داشته باشید که هر دو فرایند ASO و SEO بسیار زمانبر است و همواره نیاز به نظارت و تنظیم دارد. برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهطور منظم عوامل مؤثر در ASO و SEO را دنبال و تست کنید و از طریق تجزیهوتحلیل نتایج، وبسایت و اپلیکیشن خود را بررسی و بهینهسازی کنید. علاوه بر این، باید رقبای خود را نیز تحت نظر بگیرید؛ زیرا تمام اینها میتواند بر رتبهبندی شما اثر بگذارد.