قبل از بیان نکات استراتژیک در بازاریابی آنلاین خوب است، تعریف آن را
دقیقتر بررسی کنیم. بازاریابی آنلاین یا بازاریابی اینترنتی به هر ابزار،
استراتژی و روشی گفته میشود که باعث معرفی بیشتر نام کسبوکار و برند در
فضای آنلاین شود. نکته اصلی در بازاریابی آنلاین استفاده از ابزارهای
اینترنتی برای معرفی کسبوکار و محصولات به مشتریان بالقوه و ترغیب آنها
به خرید محصولات است.
بازاریابی اینترنتی ۷ زیر شاخه اصلی زیر را شامل می شود:
۱) سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو
۲) بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM
۳)بازاریابی محتوا
۴)بازاریابی شبکه های اجتماعی
۵) تبلیغات کلیکی
۶)همکاری در فروش
۷) ایمیل مارکتینگ
تفاوت آنلاین یا اینترنت مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ به معنی استفاده از ابزارها و پلتفرمهای دیجیتال(آنلاین و آفلاین) برای تهیه و انتقال پیام بازاریابی است. به بیان دیگر در دیجیتال مارکتینگ شما خود ملزم به استفاده از اینترنت نمیکنید. بنابراین دیجیتال مارکتینگ واژه کلیتری است و بازاریابی اینترنتی زیرشاخه ای از دیجیتال مارکتینگ محسوب میشود.
مثلا اگر از نرمافزارهایی برای بازاریابی استفاده میکنید، اگر در
استفاده از آن نیازی به اینترنت نداشته باشیم فعالیت ما جزئی از دیجیتال
مارکتینگ است ولی بازاریابی آنلاین یا اینترنتی محسوب نمیشود.
در فضای رقابتی امروز مهمترین چیز برای بالا بردن نرخ CTR و نرخ تعامل مشتریان خلاقیت در استراتژیهای بازاریابی است. اگر ایدهای خلاقانه را در یک کانال بازاریابی اجرا کردید و بازخورد خوبی دریافت کردید. میتوانید همان ایده را با شیوههای متناسب با هر کانال بازاریابی اینترنتی دیگر پیادهسازی کنید. ایدههایی که بازخورد مثبت دارند را دست کم نگیرید.
۸ استراتژی برتر برای بازاریابی اینترنتی
استراتژی خوب در مقابل استراتژی ناموفق
از بین کل کمپین های اجرایی ۱ تا ۳ درصد این استراتژی هارا به کار گرفته اند و این ها ۷۰ درصد ارزش ایجاد کرده است.
۱- افزایش CTR ارگانیک
آیا CTR ارگانیک مهم است؟ بله.
اگر قصد یک رقابت واقعی در سئو دارید باید نرخ کلیک (CTR) و بقیه شاخصهای تعامل مشتری را بهبود دهید.
نکات زیر در این زمینه مهم است:
مطالبی که قبلا منتشر شدهاند و CTR آنها به اندازه میانگین CTR و یا زیر میانگین است، را پیدا کنید.
برای تغییر و انتخاب عنوان مطلب بیشتر فکر کنید و عنوانی مرتبط ولی
جذابتر جایگزین کنید. این عنوان را میتوانید با ایده گرفتن از CTR هایی که
جذابیت بالایی دارند، انتخاب کنید.
افزایش CTR برای هر لینک از سایت باعث بالاتر قرار گرفتن آن صفحه در رتبه بندی در گوگل میشود و در بهبود سئو سایت موثر است.
۲-افزایش نرخ کلیک در تبلیغات
نرخ کلیک (CTR) در تبلیغات بسیار مهمتر از نرخ کلیک در سئو است.
تبلیغات با تعامل بیشتر مخاطبین در گوگل ادوردز، فیسبوک، توییتر و اکثر
پلتفرمهای تبلیغاتی با هزینه CPC کمتر در جایگاه بهتر قرار میگیرند.
توجه به CTR در ادامه باعث افزایش نرخ تبدیل نیز میشود.
۳- نگاهی تازه به بهینه سازی نرخ تبدیل
انجام تست A\B برای افزایش نرخ تبدیل و جذب لید راهکار خوبی است. ولی نکته مهمی که همیشه از آن غافل هستیم، کیفیت لیدهاست. هیچ کدام از ما نمیخواهیم تعداد لید بالا ولی کمکیفیت داشتهباشیم. خیلی از افرادی که جذب خبرنامهها میشوند و یا در سایت عضو میشوند، هیچگاه خریدی انجام نمیدهند و بعد از مدتی عضویت خود را لغو میکنند. بنابراین توجه به کیفیت لید مسئله امروز در بهینهسازی نرخ تبدیل مشتری است.
بعضی روشهای تهاجمی در CRO تعداد لیدها را افزایش میدهند. ولی میانگین کیفیت را کاهش میدهند.
برای برطرف کردن نیاز مخاطب، سعی کنید پیشنهادات متفاوتی داشته باشید. نیازها را بشناسید و محصولات جدیدی به بازار معرفی کنید.
آشنایی با برند بر نرخ تبدیل بسیار تاثیرگذار است. بنابراین استفاده از ریمارکتینگ گزینه مناسبی برای بالا بردن نرخ تبدیل به مشتری است.
۴- هوشمندی در بازاریابی و تبلیغات
با افزایش رقابت در بازاریابی محتوا، به تدریج کاربران به محتوای منتشر شده کمتر توجه میکنند.
با استراتژی تبلیغات هوشمند میتوانید محتوای منتشر شده بر روی سایت خود را با هزینه کم به مخاطبین باکیفیت برسانید.
استفاده از ریتارگتینگ توجه و تعامل مخاطب را ۲ تا ۳ برابر افزایش میدهد.
در ریتارگتینگ میتوانید با استفاده از کوکیها و ثبت ویژگیهای رفتاری و علایق مخاطبین، تبلیغات را به مخاطبین علاقمند نمایش دهید.
۵- دستهبندی بازدیدکنندگان برای تبلیغات ریتارگتینگ
برای تبلیغات ریتارگتینگ موثرتر، گروههای مختلفی بر روی لیست بازدیدکنندگان ایجاد کنید.
تعیین گروههای مخاطبین بر اساس ویژگیهای رفتاری آنها، باعث جذب مخاطبین باکیفیت میشود.
مدیریت صحیح دستهبندیهای بازدیدکنندگان باعث افزایش ROI در تبلیغات میشود و با جذب مخاطبین آشنا با برند، نرخ تبدیل به مشتری هم افزایش خواهد داشت.
۶- استفاده از شبکههای اجتماعی برای افزایش ترافیک
با انتشار محتوا در شبکههای اجتماعی بدون هزینه، ترافیک سایت خود را افزایش دهید.
بین شبکههای اجتماعی در ایران بیشترین فعالیت و تعامل با مخاطب را در اینستاگرام و لینکدین داشته باشید.
می توانید از تبلیغات در شبکههای اجتماعی و همچنین تبلیغات ریمارکتینگ آنها هم استفاده کنید.
با استفاده از سرویس preferred audience targeting در فیسبوک میتوانید
بدون هزینه برای تبلیغات پستهای منتشر شده را به گروههای خاص مخاطبین
براساس علاقه، سن و جنسیت و … نمایش دهید.
انتشار محتوای ویدئویی، در افزایش تعامل مخاطبین با پستها بسیار تاثیرگذار است.
۷-استراتژی های هوشمندانه مارکتینگ در تبلیغات رقابتی
با استفاده از تبلیغات در یوتیوب این امکان وجود دارد که تبلیغات خود
را در ابتدای ویدئوی مربوط به شرکت رقیب قرار دهید که کاربرانی که در آن
صنعت، شما را کمتر و رقیب را بیشتر میشناسند با محصولات شما هم آشنا شوند.
البته تبلیغات یوتیوب در ایران چندان متداول نیست. ولی این ایده ای است که
احتمالا در آینده در سرویسهای پخش ویدئوی ایرانی نیز اجرا خواهد شد.
با تبلیغات بر اساس کلمات کلیدی عمومی کسبوکار میتوانید مشتریان رقیب را نیز با برند خود آشنا کنید.
۸-برای موفقیت،به برندینگ توجه کنید.
برند سازی صحیح و موفق شامل برندینگ کسبوکار و پرسونال برندینگ برای اعضای تیم آن کسبوکار میشود.
نوشتن پستهای مهمان در سایتهای تخصصی و مطرح در حوزه فعالیتتان در برندینگ شما تاثیر خوبی دارد.
در هر صنعتی هستید با اینفلوئنسرهای حوزه خود در ارتباط باشید و در تبلیغات و پستهای خود از آنها کمک بگیرید و نام آنها را با هشتگ به پستها اضافه کنید.
همکاری با اینفلوئنسر ها کمپینهایی با تعامل بالای مخاطبین طراحی کنید.