پیتر دراکر یا پیتر فردیناند دراکر (Peter Drucker) نظریه پرداز، مشاور، مدرس و نویسنده برجسته اتریشی است که در سال ۱۹۰۹ میلادی در روستای کاس گرابن شهر وین متولد شد. مادرش کارولین بوندی تحصلیکرده رشته پزشکی و پدرش آدولف دراکر یک وکیل بلند پایه اتریشی بود. تحصیلات مقدماتی اش را در وین به پایان رساند و در سال ۱۹۲۷ به هامبورگ آلمان رفت و به عنوان شاگرد در یک شرکت بازرگانی پنبه مشغول کار شد.
پس از آن به فرانکفورت نقل مکان کرد و در روزنامه فرانکفورت به فعالیت پرداخت و در سال ۱۹۳۱ درجه دکترای خود را در رشته حقوق عمومی و بین الملل از دانشگاه فرانکفورت آلمان دریافت کرد. سال ۱۹۳۳ آلمان را به مقصد بریتانیا و شهر لندن ترک کرد و در یک شرکت بیمه و سپس به عنوان مدیر مالی یک بانک خصوصی مشغول فعالیت شد.
در سال ۱۹۳۴ با دوریس اشمیتز که قبلا در دانشگاه با هم آشنا شده بودند ازدواج کرد و به همراه همسرش در سال ۱۹۳۷ برای همیشه به آمریکا مهاجرت کردند. در آمریکا به تدریس در دانشگاه و مشاوره مدیریت کسب و کارها و نویسندگی پرداخت. در سال ۱۹۴۳ به طور رسمی و قانونی شهروند ایالات متحده شد و برای اولین بار کرسی استادی سیاست و فلسفه کالج بنینگتون آمریکا را تصاحب کرد.
از سال ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۱ و به مدت ۲۲ سال با درجه استادی در دانشگاه نیویورک آمریکا به امر آموزش پرداخت. در سال ۱۹۷۱ به کالیفرنیا عزیمت کرد و در آنجا یکی از اولین دوره های مدیریت حرفه ای کسب و کار یا (MBA) را برای کارکنان دانشگاه کلرمونت کالیفرنیا برگزار کرد. پیتر دراکر تا سال ۲۰۰۲ در همان دانشگاه علوم اجتماعی و مدیریت تدریس کرد و آخرین کلاس درس خود را در سال ۲۰۰۲ و در ۹۱ سالگی برگزار کرد.
وی تا پایان عمر خود یعنی سال ۲۰۰۵ و در دهه ۹۰ عمر خود همچنان به فعالیت های حرفه ای و مشاوره ای مدیریت کسب و کار ادامه داد. سرانجام در یازدهم نوامبر سال ۲۰۰۵ در ۹۶ سالگی بر اثر مرگ طبیعی در کالیفرنیا درگذشت. همسرش نیز در سال ۲۰۱۴ و در سن ۱۰۳ سالگی از دنیا رفت. از پیتر دراکر ۴ فرزند و ۶ نوه به جای مانده است.
پیتر دراکر ۳۹ کتاب در زمینه مدیریت، اقتصاد و سیاست پدید آورد و مقالات زیادی نیز در رسانه های معتبر دنیا به چاپ رساند. کتاب های دراکر به بیش از ۳۶ زبان زنده دینا ترجمه و چاپ شده است.همچنین ۸ سری فیلم آموزشی نیز بر اساس کتاب های مدیریتی دراکر تولید شد. وی به مدت ۱۰ سال عهده دار نگارش ستون مطالب مدیریت وال استریت ژورنال بود. او در نوشته های خود، پیش بینی های دقیقی از تحولات بزرگ اواخر قرن بیستم انجام داده بود از جمله : خصوصی سازی و تمرکز زدایی در ساختار اقتصادی کشورها ، ظهور ژاپن در بین قدرت های اقتصادی جهان و اهمیت یافتن منابع اطلاعاتی در مدیریت بازاریابی.