مایکل پورتر | MICHAEL E. PORTER – TheMarketingLab

مایکل پورتر | MICHAEL E. PORTER

مایکل پورتر (MICHAEL E. PORTER) در سال ۱۹۴۷ در آمریکا به دنیا آمد. مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک را از دانشگاه پرینستون و کارشناسی ارشد مدیریت (MBA) و دکترای اقتصاد کسب و کار را از دانشگاه هاروارد اخذ کرد. در تمام مراحل تحصیلی شاگرد نمونه و برجسته بود. در سال ۱۹۸۱ در ۳۴ سالگی به درجه استادی در دانشگاه هاروارد نائل شد. او یکی از چهار استاد دانشگاه بااین عنوان در سابقه ۱۰۰ ساله هاروارد است.
پورتر در زمینه مفاهیم و موضوعهایی همچون استراتژی ، استراتژی رقابتی، مزیت رقابتی، زنجیره ارزش و مزایای رقابتی ملل، شهره آفاق است و یک متفکر با نفوذ محسوب می شود. او در این حوزه ها برای کسب و کارها و حکومت های متعددی در سراسر جهان سخن گفته و مشاوره داده است. چهار بار به دریافت جایزه مکینزی و نیز جوایز متعدد دیگر دست یافته است.
پورتر موسس دوره استراتژی در هاروارد است. او رهبر موسسه استراتژی و رقابت است که با همکاری دانشگاه هاروارد و مدرسه بازرگانی هاروارد تاسیس شده است. او تاکنون ۱۶ کتاب و بیش از ۱۰۰ مقاله منتشر کرده است. اولین کتاب او «استراتژی رقابتی» که در سال ۱۹۸۰ منتشر شد بااستقبال کم نظیر دانشگاهیان و مدیران صنایع مواجه شد، به گونه ای که تاکنون بیش از ۶۰ بار تجدید چاپ و به ۲۰ زبان ترجمه شده است. کتابهای «مزیت رقابتی» و «مزیت رقابتی ملل» او نیز جزو پرفروش ترین کتابهای مدیریتی بوده است. کتابهای او و به ویژه کتاب «استراتژی رقابتی» نگرش مدیران عامل را به شرکت و صنعت خود عوض کرد و هنوز متفکر با نگرش راهبردی، «انجیل انتخاب» محسوب می‌شود. بی وجه نیست که او را پیامبر برنامه ریزان استراتژی خوانده اند.
پورتر استراتژی ، تجارت و اقتصاد را به هم پیوند داده است. او در زمینه تاثیر موقعیتها بر رقابت، نقش سرمایه گذاری خصوصی در رقابت و ارتباط رقابت و جامعه، کارهایی بس بدیع ارائه کرده است.
در کتاب «استراتژی رقابتی» ابزاری به دست داده که رویدادهای دنیای واقعی را تحت تاثیر قرار می دهد. او توضیح می دهد که چرا قواعد حاکم بررقابت کهنه شده و چگونه به جایگزینی ابزار مفید مدیریتی نیاز هست.
مدل پنج نیروی رقابتی پورتر، شهرت جهانی دارد. او در مقابله و مواجهه بااین نیروها، راهبردهای عمومی سه گانه خود را در زمینه های هزینه، تمرکز و تمایز ارائه داده است. در ذیل یکی از مصاحبه های وی را که به تبیین اندیشه های این استاد بزرگ علم مدیریت می پردازد ، آورده شده است .

برخی نظریه های مایکل پورتر :

  • مدل پنج نیرو : برای تحلیل جذابیت یک صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • استراتژی های عمومی : این استراتژی ها به سازمان این امکان را می دهند که از سه مبنای متفاوت مزیت های رقابتی استفاده کنند.
  • مدل الماس مایکل پورتر : برای تشریح رقابت در سطح بین‌المللی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • زنجیره ارزش : به مجموعه عملیاتی اشاره دارد که در یک صنعت به صورت زنجیروار صورت می گیرد تا به خلق ارزش منتهی شود.
  • گروه های استراتژیک : بیان کننده این موضوع است که تمامی فعالان در یک صنعت خاص لزوما رقیب یکدیگر محسوب نمی‌شوند، بلکه با توجه به عوامل متفاوتی باید آنها را در گروه های طبقه‌بندی نمود و بر حسب هر گروه استراتژی رقابتی را اتخاذ کرد.

کتاب های مایکل پورتر :

در حوزه اقتصاد و مدیریت، تا کنون کسی موفق نشده است که به اندازه وی کار تحقیقاتی و علمی انجام دهد. مایکل پورتر تا کنون ۱۹ کتاب و ۱۳۵ مقاله در زمینه رقابت و استراتژی نوشته است و در کل بیش از ۲۷۰ هزار بار به مقالات وی ارجاع شده است. اولین کتاب مایکل پورتر به نام استراتژی رقابتی (competitive strategy) در سال ۱۹۸۰ منتشر گردیده است. که تا کنون بیش از ۶۰ بار تجدید چاپ شده و به بیش از ۲۰ زبان دنیا از جمله فارسی ترجمه شده است. کتابشناسی پورتر که برخی از آنها در ایران به فارسی ترجمه و منتشر شده اند به شرح زیر می باشد :

  • ۲۰۱۲ – Understanding Michael Porter شناخت مایکل پورتر
  • ۲۰۱۱ – The Porter Hypothesis After 20 Years
  • ۲۰۱۰ – The Lords of Strategy
  • ۲۰۰۸ – Well-Designed Environmental Regulations will Strengthen Companies’ Competitiveness
  • ۲۰۰۰ – From Adam Smith to Michael Porter
  • ۱۹۹۷ – Perspectives on Strategy
  • ۱۹۹۰ – The Competitive Advanced of Nation
  • ۱۹۸۰ – Competitive Strategy


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *